10 Crowdfundinglessen

 

633 keer gelezen

Terugkijkend, 10 Crowdfundingtips!

Als ik terugkijk op de afgelopen projecten; Welke dingen zijn dan belangrijk én wat heb ik geleerd de afgelopen jaren met crowdfunding? Welke dingen kwamen regelmatig terug? De antwoorden op de vragen brachten me tot 10 punten die ik graag doorgeef:

1. Stel het juiste doel

Is geld je doel? Of is het opbouwen van een onderneming of community je doel? Het nut van crowdfunding als financieringsmogelijkheid onderschrijf ik volledig, maar het is geen wetmatigheid.

Crowdfunding kan ook als marketingstrategie ingezet worden het voorverkopen van (nog) niet bestaande producten, het promoten van en aantrekken van media, het opbouwen van een positie en nog zo veel meer, echter het draait om; welk(e) doel(en) stel je?

2. Doe het niet alleen

Als je ervoor kiest om een onderneming op te bouwen is crowdfunding een geweldig instrument. Om dat succesvol te doen is het handig om het met een team te doen, als het om een doelbedrag gaat wat boven de 15.000 euro ligt en het om voorverkoop of donatie gaat. Een vormgever, tekstschrijver en een social media expert zijn dan wenselijk! Campagnes met meer dan vier personen blijken uit onderzoek significant succesvoller te zijn. Een crowdfunding campagne is ook een intensieve ervaring.
Er is veel te doen in een korte periode. Het team moet pitchen, een video maken, pakkende teksten schrijven, een planning maken, een campagne draaiboek opstellen.

Het is goed te doen als je goed georganiseerd bent en betrokken mensen hebt die in het project geloven.

3. Geen plannen

Sommige zeggen; "Als de campagne live gaat, bedenken we de acties wel". Dat werkt echt niet, je bent werkelijk niet geloofwaardig als ondernemer! Eén van de eigenschappen van crowdfunding is de snelheid waarmee je grote resultaten kunt bereiken, maar dit is ook een valkuil. Omdat het snel gaat, moet je alles plannen, een verwachting daaraan koppelen en anticiperen op het resultaat indien dat nodig is!

4. Doe onderzoek

Nadat je jouw verhaal goed op je crowdfunding pagina hebt gezet én mensen voor de eerste keer hebt benaderd stopt het communiceren niet! Ookal zijn ze op de hoogte van jouw doelstelling! Je zult ze moeten helpen om eenvoudig over jouw te kunnen communiceren.

Kijk wat voor jouw werkt en wat niet! Het is een reis met leerervaringen, contacten, investeerders en veel interactie! In de projecten die ik gecrowdfund heb is er nog niet één project waarbij ik dacht wat zijn er veel overeenkomsten met de vorige projecten. Dus vragen stellen en om suggesties vragen…is een goed begin

5. Communiceer en bouw op

Jij bent de brandstichter. Een goed doel en een inspirerende campagne moet je zo aanwakkeren dat er een vuur gaat branden.

Bedank mensen voor hun steun, stuur ze updates over de voortgang van de campagne en reageer op berichten. Op deze manier houd je mensen betrokken bij jouw doel en is de kans groter dat ze nog een keer wat voor je zullen doen. Tip: Creeer iets (een bericht, succesverhaal) wat men graag met andere wil delen!

6. Geef niet op

De meeste beginnen vol enthousiasme met de campagne. Maar wat als je campagne niet zo goed loopt?

Dan geef je toch niet op? Volhouden...omgaan met weerstand is een leerervaring die belangrijk is voor startende ondernemers! Deze campagne is niet zomaar iets, je hebt er lang over nagedacht! Er staan mensen achter jouw doel!

Maak in bijvoorbeeld een update duidelijk waarom jouw crowdfunding initiatief zo belangrijk is, waarom je het doet en voor wie en luister dan eens of je het op de juiste manier overbrengt. Als iets niet goed overkomt is niet het idee meteen slecht! De verpakking wellicht! Dat kun je meestal snel herstellen, zorg dat je ervan leert!

7. Realistisch doel

Deze leerervaring is wel er wel één die ik nu standaard toepas. Stel realistische doelen. Je kan proberen om €100.000 op te halen voor je app, maar wellicht is het verstandiger om te beginnen bij € 25.000 en daarmee een functionele demo te bouwen! Faseren maakt het beheersbaar. Bijvoorbeeld:

Heb je nu alleen een PowerPoint? Haal dan genoeg op om een functioneel concept te maken.

Heb je die (functioneel concept)? Haal dan genoeg op om een pilot te draaien met enkele klanten.

Dat gedaan? Zoek dan geld voor je marketing & sales.

Zo blijft het voor 1 of 2 personen ook leuk.

NB: Een campagne opnieuw draaien kost veel minder inspanning. Je hebt immers al een groot deel van het publiek, je heel veel voorwerk al gedaan!

8. Duidelijke call to action

Je beschrijft je probleem, maar vraag je ook om steun? Indien je geen (of geen duidelijke) call-to-action gebruikt creer je empathie maar geen actie.

Je hebt hulp nodig, anders was je er immers nooit aan begonnen. Vraag daar dus ook om. Vertel, dat jij blij wordt als men jouw campagne deelt met vrienden.

Als je denkt dat ze dat wel kunnen raden heb je het echt mis. Vertel mensen daarnaast ook wat ze nog meer kunnen doen om jouw campagne tot een succes te maken.  

9. Verkeerde verwachtingen

Dit punt was een stevig reflectie punt uit één van onze eerste projecten. Wij waren in de veronderstelling dat ons doel goed en inspirerend was, Deze bevestiging kregen we ook terug van onze eerste mensen om ons heen. Toch werden we bij de lancering niet makkelijk gevonden. Het bleek dat van onze doelgroep een hoop offline waren.

Verzamel dus emailadressen, telefoonnummers of kaartjes van mensen tijdens de voorbereiding. Wij hadden er wel behoorlijk wat, maar hoeveel reactie's we na 9 weken kregen; van had ik het maar geweten! Dat was echt zuur!

10. De waard herkent men aan zijn gasten

Als je enthousiast bent, ga je ergens voor. Op vele crowdfundingsites zie ik tegenprestaties, die gekopieerd zijn en niets unieks hebben. Daag jezelf uit en probeer creatief te zijn in je tegenprestaties! “Ik kom een uur strijken voor 35 euro” zegt iets anders dan “Bedankt we houden je op de hoogte”. Limiteer overigens het strijken wel! Je zal de eerste niet zijn die TE veel tijd aan zijn tegenprestaties besteed en er bijna aan ten onder gaat!

 

Heb jij nog tips? Laat ze achter in het commentaar veld onderaan de pagina. 

Ga voor jouw droom...Synovatie helpt je deze te realiseren.

Harro 

PS: Als je iets hebt aan deze informatie, deel het dan via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen…hieronder.