8 Criteria om een crowdfundingsplatform te selecteren

 

857 keer gelezen

 

Wat zijn crowdfundingsplatformen?

Crowdfundingsplatformen zijn webbased platformen waarop je je idee, initiatief of start-up kunt presenteren voor een grote groep mensen (de crowd). Op basis van jouw presentatie kan de crowd besluiten te investeren in je idee. 

Een crowdfundingsplatform kiezen

In Nederland zijn inmiddels meer dan 106 crowdfundingsplatformen actief. Daarnaast worden ook steeds vaker internationale platformen gebruikt zoals een Indiegogo of Kickstarter. Natuurlijk is het prettig als er keuze is uit diverse platformen, maar de oriëntatie kan je maanden kosten voordat je een goed beeld hebt en welke past nou het beste bij jouw idee/initiatief? Waar moet je zoal op letten? 

Waarom zou ik kiezen voor een crowdfundingsplatform?

Een reden om voor een crowdfundingplatform te kiezen is wellicht begeleiding bij je crowdfundingproject. Sommige doen dat erg goed, maar er zijn er ook die het uberhaupt niet aanbieden. Wellicht heb je zelf voldoende kennis en kunde ontwikkeld over crowdfunding én is dat voor jou geen argument. Toch zijn er wel redenen om te kiezen voor een platform in plaats van dat je een eigen webomgeving inricht voor crowdfunding. Belangrijk argument is de toegang tot investeerders bijvoorbeeld. Het is erg prettig als je project wordt bekend gemaakt bij investeerder die al eerder in andere crowdfunding projecten investeren. Het is ook echt een behoorlijke test, die ook niet wil missen!

Een andere belangrijke reden kan zijn alle juridische, financiele en administratieve afhandelingen met alle investeerders, die ook voor de wet geldig zijn. De AFM ziet hier immers op toe. Ook het type platform is belangrijk.  

Twee typen platformen

In Nederland zijn er grofweg twee soorten platformen te onderscheiden.

  • De eerste soort verwerft kapitaal voor bestaande organisaties.
  • De tweede soort richt zich meer op de nieuwe initiatieven.

Bij de eerste soort platformen heeft de crowd in het algemeen minder relatie met de diensten of producten van de organisatie. Men ziet in crowdfunding een goed alternatief om meer rendement te maken. 

Bij een nieuw te ontsluiten intiatief komt veel meer kijken. De marktinformatie die verkregen wordt tijdens de campagne is zelfs relevanter dan het bedrag wat men uiteindelijk op haald. De campagne toont namelijk aan dat er toegang mogelijk is tot een bepaalde doelgroep. Vervolgens een vervolgcampagne voeren, voor opschalen is beter in de beginfase dan het meteen heel groot aan pakken. Dit vergroot de beheersbaarheid van je groei enorm en wekt vertrouwen bij de investeerders. Een erg goed voorbeeld is de Waka Waka, deze heeft al heel wat campagnes gedraaid. Het voorbereidingsproces van de tweede soort is ook geheel anders. Wil je meer over weten volg dan eens een webinar! 

Criteria voor crowdfundingsplatformen

Om een goed advies te kunnen geven, is het eerst van belang om te weten welke criteria belangrijk zijn voor je initiatief. Stel dat een platform alleen leningen faciliteert, dan heb je niet de mogelijkheid om voorverkoop of donaties uit te proberen. Hierbij 8 hoofdcriteria die je snel op weg kunnen helpen bij de selectie:

  1. Wat zijn de kosten van een platform. Let hierbij op termen als plaatsingsfee, succesfee transactiekosten per perk, investering of tegenprestatie.
  2. Wat is het succesratio van het platform. Hoeveel crowdfunding projecten zijn er succesvol gedraaid op het platform?
  3. Faciliteren ze begeleiding of verwachten ze dat je zelf (onafhankelijke) hulp zoekt?
  4. Welke vormen van tegenprestatie staan ze toe? Kan een voorstander(funder) een lening faciliteren, een donatie doen, nog te ontwikkelen producten of diensten met korting kopen? Of zijn er aandelen mogelijk? 
  5. Wordt je initiatief aanbevolen voor alle investeerders op het platform of niet? Hoeveel zijn dat er; 1.000, 10.000 of 100.000?
  6. Op welke doelgroep richt het platform zich of laten ze iedereen toe. Is dat gunstig of juist niet voor je crowdfunding project?
  7. Wil je je geld - ook bij het niet behalen van het doelbedrag - op kunnen nemen? Let op wat je kiest, hier is uitvoerig onderzoek naar gedaan. Dit staat goed verwoord in mijn e-book 106 Crowdfundingplatforms
  8. Wordt elke aanvraag / CF- project aangenomen of wordt je aanvraag doorgelicht door het platform?

Met behulp van deze 8 vragen (selectie-criteria) kun je gerichter zoeken naar een geschikt platform. Er zijn in totaal ruim 30 eigenschappen die ik meeneem als ik een crowdfunding project begeleid en advies moet uitbrengen welk platform het beste past. Als je hier meer over wil weten download dan dit e-book. In dat e-book wordt een link genoemd naar een overzicht met een beperkt aantal criteria waarmee je zelf voldoende uit de voeten kan. Wil je echt goed beslagen ten ijs komen raad ik je aan dit webinar eens te volgen. Daar krijg je in een kort tijdsbestek echt zicht op alle facetten van een platform en kom je later niet voor zure verrassingen te staan.

Ga voor jouw droom...Synovatie helpt je deze te realiseren.

Feedback is fijn, daarmee help je mij en een ander. Laat hieronder weten wat jij van dit artikel vind? 

Harro 

PS: Als deze informatie waardevol voor je is, deel het dan via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+!