De mogelijkheden met Crowdfunding, zeg jij 10 keer nee?

 

1599 keer gelezen

Unique Selling Point van crowdfunding?

Welkom, goed dat je doorklikt. De vraag die centraal staat in deze blog is: Benut jij het Unique Selling Point van crowdfunding? Crowdfunding maakt het voor IEDEREEN mogelijk om zijn idee te realiseren. Of je nu particulier bent een non-profit organisatie of een bedrijf hebt, het maakt niet uit. 

Gebruik je alle mogelijkheden?

De meeste mensen zetten crowdfunding ALLEEN in om financiering op te halen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die een crowdfundingproject gedaan hebben, samenwerking als belangrijkste argument achteraf zien! Dat is ook wat ik in mijn eigen projecten als waardevol ervaar. Toch is er zoveel meer te bereiken! Een goede voorbereiding op de crowdfundingscampagne en het voeren van een slimme campagne is de ultieme manier om nagenoeg elk nieuw initiatief COMPLEET te beproeven.

10 Opbrengsten, zeg jij nee?

Overweeg de volgende 10 opbrengsten van een goede voorbereiding op crowdfundings campagne eens:

1.    Crowdfunding gaat over geloof en vertrouwen hebben in het IDEE én de persoon of personen erachter. Het gaat niet over een UITONTWIKKELD product of een dienst wat je vervolgens probeert te vermarkten! Met een paar honderd euro op zak is nagenoeg elk idee te testen. Ken jij een betere “real live” testomgeving? 
2.    Als je crowdfundingscampagne NIET succesvol is, heb je geen schulden. Al het geld wordt teruggestort naar de crowd! Kortom elk idee is zeer goedkoop te beproeven! Je betaald vaak wel aanmeldingskosten op het crowdfundingsplatform. Maar dat is een beperkt bedrag! Ken jij bedrijven zoals de crowdfundingsplatformen die dit ondernemersrisico van je overnemen? 
3.    Je positionering van je initiatief ten opzichte van je beoogde doelgroep kun je volledig beproeven! Weet je hoeveel initiatieven hiermee worstelen? Denk eens aan alle patenten die nooit het daglicht zien? Ik durf te stellen dat ruim 98% van elk nieuw initiatief hieraan de meeste tijd moet besteden. Je positionering beproeven is van grote waarde en DE reden waarom steeds meer marketeers crowdfunding als serieuze optie overwegen!
4.    Het is een uitstekende test om te zien of aannames uit het business plan kloppen!
5.    Het is een uitstekende leeromgeving waar je op vele competenties worden beproefd.
6.    De omgeving werkt mee als je idee goed is. Zo heeft een investeerder, aandeelhouder of degene die je dienst of product alvast koopt er belang bij dat je initiatief gaat slagen. 
7.    Je krijgt een unieke kans om een bijzondere relatie te ontwikkelen met diverse mensen. Dit geeft vaak toegang tot essentiële feedback, netwerk, kennis en kunde en middelen!
8.    Je kunt achterhalen of je beoogde verdienmodel gaat werken!
9.    Je krijgt uiteindelijk geld van de mensen! Als dat niet zo is, is dat ook leerzaam!
10.   Een goede voorbereiding en het draaien van een campagne kost meestal veel tijd maar beperkt geld als je het slim doet! De bestede tijd wordt vaak als verlies gezien, maar is “learning on the Job” echt weggegooide tijd? Is ondernemen niet een vak?

Indien alle tien de redenen niet echt van waarde zijn, dan is crowdfunding waarschijnlijk geen goed middel voor jouw initiatief. Mochten een paar redenen relevant zijn, overleg dan met een expert of deze hier invulling aan kan geven. 

Ik geef je met deze redenen een bredere kijk op het Unique Selling Point van crowdfunding. Welke was voor jouw waardevol en waarom?

Ga voor jouw droom...Synovatie helpt deze te realiseren

Harro 

PS: Als je iets hebt aan deze informatie, deel het dan via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen… zo profiteren bevriende ondernemers ook!