Hoe is de verbinding met jou crowd?

 

476 keer gelezen

Ineens buitenspel

Een bekende van me haalt dagelijks drukmachines en printers weg uit failliete bedrijven. Hij doet dat inmiddels al wat jaren onafgebroken, vijf dagen in de week.  De afgelopen jaren heeft de grafische industrie in Nederland het erg zwaar te verduren. Op vragen van mij, hoe kan dat nou?  Is er echt geen vraag meer naar drukwerk? Als 20% failliet is stopt het toch wel een keer? Of zijn we te duur geworden in Nederland aangaande het produceren? Is zijn antwoord: “Niet zo gek toch als je ziet dat tegenwoordig zoveel mensen thuis of zakelijk aardig professioneel kunnen printen. Er zijn daarnaast diverse Copy centra waar je prima terecht kan als je het iets mooier op maat wil hebben. Daarnaast kan je drukwerk inmiddels ook vanuit het buitenland binnen 24 uur geleverd krijgen, tegen een erg scherpe prijs.”

Niemand lost 100% op

Dit voorbeeld geeft aan dat niemand 100% de wens van de klant “kan” invullen. De levertijd, de prijs en de manier waarop een klant zijn behoefte in wil vullen, naast de service, kunnen altijd beter of anders. Als je je klanten wensen echt goed kent…kom je tot andere inzichten en wellicht weet je daarop goed in te spelen. Dit is het eerste punt uit het voorbeeld.  Maar wat ook opvalt, is dat zo weinig ondernemers kennelijk in staat zijn, om op tijd in te spelen op “de gewijzigde klantenwens”… ze zijn immers “ineens” failliet!

Kans versus bedreiging

Het lijkt overbodig  om te zeggen, dat het bedreigend is voor de gevestigde ondernemers in crisistijd om niet de klantenwens of behoefte te bewaken dan wel te onderzoeken. Maar het voorbeeld laat duidelijk zien dat je “ineens”  buitenspel kan komen. Het “ineens” gaat wel over een aantal jaar in dit echte voorbeeld.  De starter als wel de gevestigde ondernemer doet er goed aan om periodiek te onderzoeken of er een “gewijzigde” klantenwens is ontdekt, deze bedreigingen zijn ook kansen. 

Hoe ontdekt je snel “gewijzigde” klantenwensen?

Je bewaakt je bestaansrecht door eerst te gaan kijken naar je concurrenten (als je niet zoveel tijd heb om zelf onderzoek of klanteninterviews te doen).

Zo start ook elke nieuwe droom! Kijken of je DE oplossing hebt voor het probleem wat je klant of doelgroep heeft. De ontdekking is vaak dat je (meer) concurrenten hebt -;)…de klant vindt wel vaker een (alternatieve) oplossing voor zijn probleem.

Mijn advies is om je concurrenten goed in beeld te hebben én met een snel herhaalbaar proces meerdere keren per jaar een check te doen op alle wijzigingen, op zijn website. Dit levert je essentiële informatie op over prijzen, nieuwe diensten, service, enzovoort. Let erop dat je kijkt vanuit de klant. Zo is een levertijd van 24 uur naar 8 uur…echt een wezenlijk verschil …voor de klant. 

Voorkom dat je een prijsvechter wordt

Niemand lost dus 100% het probleem van zijn klant op. Luister naar je klant en begin met je te  onderscheiden bij de ontwikkeling van je droom of als gevestigde ondernemer,  zo voorkom dat je dat je een prijsvechter wordt … ook als starter!

Quote: Blijf uniek door te luisteren, je kunt je alleen maar onderscheiden als je echt naar de klant luistert. Dit leer je bij uitstek bij het opzetten en uitvoeren van een crowdfundingcampagne.

Had je wat aan deze informatie? Of denk je dat een ander er wat heeft? 

Delen wordt gewaardeerd, ook door je vrienden!

 

Ga voor jouw droom...Synovatie helpt je deze te realiseren.

Harro 

PS: Als je iets hebt aan deze informatie, deel het dan via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen…hieronder.