Hoe schrijf je een Uniek Selling Proposition (USP) die werkt?

 

 

1545 keer gelezen

Herken je dit?

Je beschrijft alle voordelen van je product. Je krijgt veel bezoekers, maar je verkoopt niets! Sterker nog je doet promotie werk voor je concurrent...die net iets goedkoper is! Ben je dan wel uniek? In feite is de concurrent uniek, toch? Je potentiele klant kan het namelijk tegen “dezelfde condities” het “nergens” goedkoper krijgen. Je kunt het hem niet kwalijk nemen!

Starters of start-ups “vergeten” soms in de waan hier goed naar te kijken én dat is echt een gemiste kans, die je duur kan komen te staan.

Zonder USP heb je niks om je te onderscheiden van je concurrenten, je hebt dan ook niks om mee te gaan adverteren. De onderscheidende waarde van je product kan je helpen om je doelgroep ervan te overtuigen dat je de beste keuze in jouw markt bent. Tevens kun je hiermee aanzetten tot herhalingsaankopen.

Maar wat is een USP eigenlijk?

De USP is de waarde die je klant belooft na de dienstverlening of de aanschaf van een product. Dus de reden waarom ze het zouden gaan gebruiken of aanschaffen. De centrale vraag is waarom zouden ze naar jouw dienst of product moeten verlangen!

Algemene voorbeelden zijn:

  •  De goedkoopste aanbieder in de markt
  • De hoogste kwaliteit
  • De beste service
  • Meeste mankracht
  • Meest gunstige voorwaarden
  • Persoonlijke begeleiding (bijv. bij een informatieproduct)
  • Kortste levertijd
  • Snelste service

Als je USP slecht verwoord is, kan dit een impact op de waarde (prijs) hebben.

Hoe beschrijf je nu een USP?

De USP moet een combinatie zijn van alle voordelen. Het moet volledig beschrijven wat je product doet. Je subtitel kan belangrijke eigenschappen of voordelen bevatten die je onderscheiden en uniek maken. Dit is ook de eenvoudigste manier om uw bedrijf te helpen begrijpen maar ook voor wie het bedoeld is. Zodat er snel een onderscheiden beeld ontstaat.

USP beschrijf je in 3 Stappen:

1. Focus op wat je klanten aan het einde krijgen – dit moet een verlangen zijn. Wees beknopt, niet meer dan 140 karakters. Een voorwaarde is dat je USP zeer gemakkelijk te onthouden en te begrijpen zijn.

Voorbeeld: "wordt fit in 30 dagen" is een goede USP. "Controleert dagelijks je gewicht" is een goed voordeel, maar geen goede USP omdat het je klant vertelt wat ze kunnen doen, maar niet wat het ze oplevert. Het is ook niet afgestemd op wat ze willen.

2. Letop: Een voordeel is geen slogan – “Just do it” of Nothing at all”.

3. Differentiatie - het UVP moet direct duidelijk maken dat je iets doet wat je concurrenten niet doen.

Verdere voorbeelden zijn:

  1. Dove: de eerste hydraterende zeep die de huid niet uitdroogt.
  2. M&M’s: de enig(st)e chocolade die in je mond smelt en niet in je hand.
  3. Dominos Pizza: Pizza delivered in 30 minutes or its free. (De eerste en enige pizzeria met deze garantie.)

De bezoeker die voor het eerst je site bezoekt spendeert gemiddeld 8 seconde op je landingspagina. De USP is de eerste interactie met je product. Dus ontwikkel een krachtige USP en bekijk de rest van je site. Sluit alles  daar goed op aan?

Tip: Zorg dat je USP niet snel te kopiëren is door je concurrenten!

Had je wat aan deze informatie of denk je dat een ander er wat heeft, gebruik hieronder de Facebook omgeving!

Ga voor jouw droom...Synovatie helpt je deze te realiseren.

Harro