Van pijnlijk leren naar door-associëren

 

 

1186 keer gelezen

Pijnlijk leren

De titel "Van pijnlijk leren naar door-associëren" vraagt enige uitleg! 

Leren is soms pijnlijk. Het artikel uit NRC.next van afgelopen weekeinde maakt dit duidelijk. Bas Prass ontwikkelde samen met zijn partner Sezan Keers een jaar lang het nieuwe Facebook Whoopaa. Ontvingen een half miljoen voor de ontwikkeling van hun droom. Iedereen geloofde erin, een frase uit het artikel:

De eerste dagen groeide het aantal gebruikers extreem snel naar tienduizend. Maar daarna bleef de groei uit. En de reacties kwamen, verre van positief. Gebruikers vonden het platform ‘overbodig’, accounts werden weer verwijderd. „Je hebt een jaar lang iets gebouwd waar je heel trots op bent, en dan krijg je nare reacties.

Slechts een paar duizend gebruikers bleven actief op het platform. Prass: „We hebben letterlijk een jaar tussen vier muren gezeten om iets te bouwen waarvan we dachten dat het de wereld zou veranderen. Dus al de kritiek namen we heel persoonlijk op. Ik dacht telkens: mensen vinden ons niet cool. Dat heb ik moeten loskoppelen: ze vinden ons bedrijf niet cool. Maar het is lastig relativeren op zo’n moment.”

Ze gingen door. Een nieuwe doelgroep aanboren. Nieuwe functionaliteiten bedenken. Maar een verdienmodel was nog niet gevonden. „Dat legt je bedrijf lam. We hadden niet nagedacht over een verdienmodel, schaafden telkens bij. Ik vond het doodeng. Ik lag er wakker van!

Maar wat heeft dit te maken met door-associëren en wat is dat eigenlijk?

Een droom koesteren

Als je met je droom aan de slag gaat is leren diep. Jij gelooft in het idee. Je bent nagenoeg zeker van de potentie, anders begin je er niet aan. De weerstand die je ontmoet bij het uitdragen van je idee is erg relevant. Daar zit de leercurve. Weglopen voor die weerstand is één van de grootste gevaren voor de juiste ontwikkeling van je droom. Bas en Sezan werden met hun nieuwe dienst Whoopaa niet bevestigd door de gebruikers, maar door degene die het voor zich zagen, de believers. Daarna werd er een jaar lang tussen vier muren doorontwikkeld! De weerstand was weg. Er was geen sprake van een ontwikkeling "met" de gebruikers. Hier komt door-associëren om de hoe kijken.

Als je stappen of zelfs sprongen vooruit wil komen is “door-associëren” je vriend. The Creative Company legt het met dit “stomme” filmpje in ruim 2 minuten erg krachtig uit (zonder geluid en tekst). Ik wil géén poging doen om dat beter over te brengen, met woorden. Ere wie ere toekomt!

Dit is het you-tube videootje

Ik ben ervan overtuigd dat deze attitude noodzakelijk is voor groei, dit stopt nooit! Degene waarmee je kunt door-associeren, kunnen je toekomstige klanten zijn, maar kan ook goed nieuw teamlid worden! Of een ambasadeur van je dienst of product.  

Ben je bezig met het ontwikkelen van je idee, laat jouw tip weten!

Jou reactie in het commentaarveld onderaan in deze pagina.

Ga voor jouw droom...Synovatie helpt je deze te realiseren.

Harro 

PS: Als je iets hebt aan deze informatie, deel het dan via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen…hieronder.

 
 

Deel je ervaringen en lees die van anderen