Waarom doneert of koopt men niet?

 

497 keer gelezen

Wat zorgt ervoor dat mensen BIJNA kopen?

Wat gebeurt er eigenlijk als een “mogelijke klant” de bestelling van je dienst of product afbreekt? Wat gebeurt er op dat laatste moment op je website? Vlak voordat het product het winkelwagentje in gaat…in die laatste seconde!

Of wat maakt dat ze staren op uw landingspagina, waar zijn ze dan mee bezig? Je hebt toch iets goeds te bieden. Het is toch echt een oplossing voor hun probleem. Ja én toch sluiten ze uiteindelijk de pagina af en gaan iets anders doen?

Kunnen ze wellicht ergens anders een beter aanbod vinden? Is het wellicht te duur? Het zou kunnen, maar dat is meestal niet de reden voor het afbreken of het staren! Dit probleem is met name relevant voor crowdfundingcampagnes waar veel bezoekers op afkomen, maar men doet "niets"! 

Uit onderzoek blijkt dat er is een afschuwelijke Yeti verborgen zit op je webpagina! Hij zit op uw bestemmingspagina en jaagt de mogelijke klanten weg. Bij dé aanschaf komt de Yeti uit veren. De mogelijke klanten schrikken en worden bang van hem!

Goed leuk bedacht denk je misschien, maar wat is die Yeti dan? De Yeti in dit verhaal staat synoniem voor "de angst" van een verkeerde aanschaf (dit wordt ook wel prospect-angst genoemd)!

Angst voor intimidatie

Laten we iets verder kijken. Misschien herken je het volgende of kun je je hier iets bij voorstellen. 

Als kind kreeg je van je ouders wat geld op Koninginnedag. Je liep langs een kraampje en daar zag je een "enorme suikerspin". Die bleef je maar aankijken en voordat je het wist had je hem gekocht. Je deed toen eigenlijk een ontdekking. Namelijk je raakte geïntimideerd door de suikerspin. De verkopende man bij het marktkraampje hoefde ook niet zoveel moeite te doen. Jouw blik op de suikerspin was genoeg!

En wat was dit jammerlijk, want je had je zo voorgenomen om die mooie pratende pop te kopen, daarvoor was je hier uiteindelijk. Maar ja, daar had je nu geen geld meer voor!

De Yeti is toen geboren! Je bent bang geworden om je geld te verspillen aan een opwelling! Intimidatie zorgt ervoor dat je niet meer rationeel beslist!

Angst voor spot

Maar er is nog meer. Toen je terugkwam bij je ouders, hoopte je niet dat ze een vraag zouden stellen over de pratende pop, waarover je zo enthousiast was thuis! Bij je eerste hap van de suikerspin besefte jij al dat je de pop niet meer kon kopen, maar ja terugbrengen was geen optie. Nee, je hoopte maar één ding…dat er geen vragen kwamen van je ouders!

Je gaat voor het één op pad maar je komt terug met iets anders. Dat is thuis altijd lastig uitleggen. De kans op een gevoel van spot is groot. De angst voor een verkeerde aanschaf is groter geworden. De Yeti is dus groter geworden (intimidatie + spot)!

Angst om dom gevonden te worden

Elke keer als we “verkeerd” verleid worden, dus achteraf spijt hebben van de aanschaf, verharden wij gewoon een beetje. De Yeti blijft groeien. De Yeti blijft maar fluisteren in ons oor; "hoe dom het is om weer in die val te trappen". Onze wantrouwen groeit en onze neiging om te geloven dat we iets goeds kopen slinkt.

Goed...hoe kunnen we van die Yeti afkomen?

Het middel om de Yeti te doden heet betrouwbaarheid. Dit is het belangrijkste gegeven! Waardevolle betrouwbare content én goed fatsoen! Dat zijn bij uitstek de beste wapens ter bestrijding van de Yeti. Alles op uw site moet laten zien dat u betrouwbaar bent: echte contactinformatie met uw foto. Goede antwoorden, die geen andere vragen oproepen. Duidelijkheid en redelijkheid roepen u op tot actie, elk detail telt. Enkele voorbeelden;

  • Waarom is er geen telefoonnummer te vinden op deze site? Zijn ze bang voor klachten? Hoe zit het eigenlijk met de service?
  • De zzp-er op deze site heeft het hier ook over verkooptrainingen. Hij was toch specialist in managementtrainingen? Werkt hij met iemand samen? Is hij wel echt goed of kan ik beter niet even verder kijken?  

Alles wat die je doet, moet betrouwbaar zijn, als je de Yeti wilt doden, tenzij u aan 10-jarigen wilt verkopen natuurlijk!.  

Uw mogelijke online koper heeft waarschijnlijk al meerdere bedrijven bezocht en is al enkele malen afgehaakt bij de voorgaande bedrijven. Dit vooruitzicht geeft hem kleine redenen om te wantrouwen. De oude herinneringen en ellendige ervaringen komen namelijk al terug, hij zoekt letterlijk naar waardevolle betrouwbare content én goed fatsoen!

Dus, laten we de oorlog verklaren aan de Yeti's. Bewijs dat u buitengewoon betrouwbaar bent, door waarde te tonen aan uw klanten. Dit moeten we op nummer 1 zetten én uw beloften na komen. De Yeti is taai en moeilijk te doden! Maar met toewijding en inzet, kunnen we hem achtervolgen en eens en voor altijd met hem afrekenen.

Bij een crowdfundingscampagne zijn de geboden tegenprestaties bij uitstek een fantastische plek om dit te testen. De eerste stap is repons, je hoeft niet direct te verkopen of donatie te verwachten. Als men reageert heeft men "iets" met je verhaal, zoek uit wat dat iets is! En wat kan of moet er verandert worden volgens hun waardoor ze erover gaan praten naar derden?  

Ga voor jouw droom...Synovatie helpt je deze te realiseren.

Harro 

PS; ben je benieuwd of jij Yeti’s hebt op je crowdfundingsite? Download dan eens dit gratis rapport. Je kunt dan meteen aan de slag en boekt snel resultaat. Er staan 5 belangrijke Yeti-killers in waarvan je je hoogstwaarschijnlijk niet bewust bent! Een absolute aanrader dus

 

PS: Als je iets hebt aan deze informatie, deel het dan via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen…hieronder.