Zo bereik je 10 doelen met je pitch

 

 

3376 keer gelezen

Hoe het niet moet…

Het onderstaande verhaal vind ik zelf een geweldig voorbeeld van hoe het niet moet. Het komt uit het boek “Volg je me nog?“ van Tom Gouman. Ik vind het een herkenbaar voorbeeld omdat ik in de loop der jaren veel mensen zichzelf op een soortgelijke manier heb zien presenteren.

Een voorbeeld

Ik ben Peter. Ik werk al tien jaar als zelfstandig professional voor diverse soorten organisaties. In mijn dagelijks werk ben ik voornamelijk bezig met het managen van projecten. Hiernaast doe ik van tijd tot tijd kortere adviesopdrachten. In mijn werk heb ik oog voor de mensen om mij heen. Ik beschouw mezelf dan ook als een echte teamspeler. Ik ben resultaatgericht en zorg er altijd voor dat doelen die ik van tevoren stel ook worden bereikt. Ik houd van uitdagingen en ga problemen niet uit de weg. Ik ben bereid altijd een stap verder te gaan dan van me wordt gevraagd. Ik kan erg goed omgaan met verschillende partijen en belangen en weet deze tot elkaar te brengen. Ik zie mezelf als een enthousiast en bevlogen persoon die vrolijk in het leven staat. Ik ben altijd bereid om naar anderen te luisteren en voorzie ze op basis van wat ik hoor van feedback. In mijn opdrachten staat het belang van de opdrachtgever altijd centraal.

Wanneer je dit stukje hebt gelezen weet je helaas nog weinig concreets over Peter, laat staan dat er iets blijft hangen.  

Waar draait het om?

Een pitch wil zeggen dat je doelgroep ervan overtuigd is dat je een goede oplossing hebt voor een probleem of behoefte, waar ze iets voor over hebben. Als je een idee of initiatief wil vormgeven dan is maken van een pitch een geweldige stap. Je gaat immers met 10 doelen aan de slag. Als die 10 doelen goed vormgegeven zijn, werkt je pitch. Dat is een PROCES en niet EVEN een verhaaltje schrijven.

Maar voordat we de 10 eisen gesteld aan de doelen beter bekijken…welke pitchvormen zijn actueel?

Twee pitch vormen

1. De Yell pitch. Dit is één prikkelende zin die appelleert aan een behoefte of probleem! De bedoeling van deze pitch is; "in dialoog komen".

Twee voorbeelden:

  1. Yell: Ik ben de rijkmaker… Reactie: Wat…wat doe jij dan?  
  2. Yell: Ik help mensen efficiënter werken, ze besparen hierdoor gemiddeld 30% tijd. Reactie: Interessant! Hoe dan?

Er zullen vaker situaties voordoen waarbij je geen tijd krijgt voor de elevator-pitch (60 seconde). Een "Yell pitch" kan dan goed werken en de deur zijn naar de Elevator pitch.

2. De elevator pitch. Elevator-pitching is het vermogen om jezelf en je ideeën helder en effectief te presenteren. Met het doel om vooraf gestelde resultaten te behalen. Hiervoor heb je 50 seconden. Hierbij is het doel dat je toegevoegde waarde aantrekkelijk weet aan te bieden voor je doelgroep. Het resultaat wat je wil bereiken, is bijvoorbeeld een vervolg afspraak indien er een match is tussen vraag & aanbod. Interesse tonen in de ander is dus erg belangrijk.

Een voorbeeld

Er komt iemand naast je staan. Die stelt zich voor, kijkt je geïnteresseerd aan en vraagt: "Wat doe jij?" Je vertelt op een rustige toon: "Ik ben freelance projectleider voor het maken van leerboeken." "Interessant,"  zegt ze, "wat doe je dan precies?" "Ik help docenten met aantrekkelijke studieteksten te schrijven. Ik organiseer hun werk en ondersteun hen waar ze dat nodig hebben. Uitgeverijen huren mij in omdat ik kan bedenken hoe het resultaat eruit moet zien, omdat ik goed met auteurs kan samenwerken. Maar wat doe jij eigenlijk?"

Een goede pitch geeft vorm aan 10 eisen

In één keer de perfecte pitch schrijven voor je idee kan eigenlijk alleen als je een heel goed beeld heb van alle onderwerpen die een pitch bevat en daar een antwoord op hebt. Daarnaast is een pitch niet iets statisch. De volgende punten maken duidelijk aan welke eisen een pitch vorm geeft:      

  1. Gaat over zelfvertrouwen, geloof in jezelf!

Koop jij iets van iemand die onzeker is over zijn diensten? Waarschijnlijk niet! Vraag jezelf dan ook af, of je idee past bij wat jij goed kan? Meestal is dat wel het geval. Je lost dus een probleem subliem op of je vult een behoefte goed in voor je doelgroep.

Een pitch is een fonkelent scherp geslepen zwaard, hiermee kun je je doelen bereiken op o.a. netwerk gelegenheden. Een ondernemer die in goede volzinnen kan zeggen en weet waar hij voor staat, straalt zelfvertrouwen uit. Dus geloof in jezelf!

  1. Een pitch appelleert prikkelend aan de "Unique Buying Reasons" van je doelgroep.

Een professionele pitch trekt in de eerste paar seconden de aandacht van je publiek - of niet. Omdat je überhaupt niet de tijd hebt om over koetjes en kalfjes te beginnen, doe je er verstandig aan om direct de aandacht te trekken met een sprankelende binnenkomer. Zoek dus uit wat er leeft binnen je doelgroep.

  1. Van “ik” naar “doelgroep”

In het eerste genoemde voorbeeld gaat het over Peter. Het zegt veel over Peter, maar het zegt niets over wat zijn doelgroep wil horen. Zolang je de behoeften niet kent gaat de oplossing meestal over jezelf. Het doel is, zoeken naar de behoeften of problemen waar een doelgroep iets voor over heeft. Praat “met” en niet “over” je doelgroep.

  1. Pitchen is luisteren

Een goede pitch is geen monoloog van jezelf, maar meer een conversatie die een dialoog zoekt! Stel bevestigingsvragen, zoals: Ben je het hiermee eens? Herhaal de vraag als er een flauwe reactie komt.

  1. Ben je energiek

Het is verbazend dat sommige mensen niet energiek zijn. Ik begrijp dat niet. Als jij echt goed bent in iets en je hebt een fantastische oplossing die mensen zonder je hulp niet kunnen bereiken, dan wordt je toch enthousiast en kom je toch gedreven over? Daarom, past het idee echt op je talenten, doe je alleen de dingen die je echt goed kan?

  1. Blijf authentiek

Een pitch straalt ambitie uit, maar dat is iets anders dan opscheppen. Een verhaal vertellen over iets dat je misschien niet waar kan maken, is riskant. Je bouwt met je pitch een verwachting op bij de ander en die zal je laten vallen als je die niet inlost. Een pitch is altijd eerlijk! Weet je van jezelf dat je een sterke projectleider bent, dan is vertellen over je kwaliteiten geen bluf en matchen je testimonia met je pitch!

  1. De toegevoegde waarde helder              

De toegevoegde waarde van je product of dienst is essentieel. Als je niet weet waarom klanten je product kopen, kun je er niet over communiceren. Dus, waarom moeten de mogelijke klanten jouw product kopen in plaats van die van de concurrent?

  1. Je kent je doel

Weet je waarom je de pitch geeft? Weet je wat je wilt bereiken? Voorbeelden;

- Je wilt een vervolg afspraak! 

- Of een financiering rond krijgen!

Stel doelen die reel zijn.

  1. Zoek connectie en respecteer

Respecteer je publiek, de meest foute vraag kan er toch voor zorgen dat jij groeit...omdat je veiligheid biedt! Ontkennen en afbreken ontmoedigt interactie. Zeg bijvoorbeeld: "dat is interessant, zo heb ik nog nooit tegen het onderwerp aangekeken, bedankt voor je commentaar!" Tip: Oefenen in bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten helpt enorm!

  1. Sluit af met een “call to action”

Een pitch sluit je af met een opmerking die je “doelgroep” in beweging brengt. Bepaal wat de volgende logische stap is én waar je publiek zich comfortabel bij voelt. Benadruk de voordelen en maak dat waar. Bijvoorbeeld: als je meer wilt weten of verwijs naar een actie!

Samengevat

Als je energiek bent en
weet welke toegevoegde waarde je prikkelend staat te verwoorden en
laat aansluiten op de behoefte (of het probleem) welke je doelgroep heeft én
deze benadert met unieke voordelen,
waarbij je luistert of dit aanslaat maar ook
in staat bent om het te hebben over hun problemen of behoeften en
daarbij vasthoudt aan datgene wat je wilt bereiken en
hiertoe oproept
ben je goed op weg in het PROCES van pitchen!
 

Connectie met je doelgroep

De 10 eisen zijn van belang om een connectie te krijgen met je doelgroep. De worsteling met de pitch is de worsteling met de connectie. Geen klanten, geen connectie!

Mijn Yell pitch is "Met mijn aanpak help ik mensen efficiënter gebruik te maken van hun tijd waardoor ze gemiddeld 65% sneller hun droom verwezenlijken!" Ik ben benieuwd naar die van jouw?

Laat jouw antwoord weten in het commentaarveld onderaan deze pagina.

Ga voor jouw droom.. Synovatie helpt je deze te realiseren.

Harro 

PS: Als je iets hebt aan deze informatie, deel het dan via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen…hieronder.

 
 

Reacties

afbeelding van Harro

Veel mensen hebben off-line vragen. Maar wie de eerste reactie geeft op deze blog, krijgt een gratis uur support van mij bij het ontsluiten van zijn idee?
afbeelding van Klaasjan Krook

Ons Horeca concept koppelt een culinaire Levantijnse ervaring aan een plek waar ex-gedetineerde vrouwen kunnen werken aan hun terugkeer op de arbeidsmarkt.
afbeelding van Harro Zeelenberg

Beste Klaasjan, Je bent de eerste. Dus krijg je het gratis support uur!