Hulp bij crowdfunding

Heb je hulp, advies, een aanpak of begeleiding nodig?
Of kun je het zelf goed doen?

 

Om hier goed antwoord op te geven is het belangrijk om wat achtergrondinformatie en afwegingen mee te geven over crowdfunding.

Wat is het succesratio van de crowdfundingprojecten in nederland?

Circa 60% van de startups lukt het om het beoogde kapitaal bij elkaar te krijgen tijdens de crowdfundingscampagne in Nederland1. Dit zijn alleen de projecten die door de toelatingscriteria van platformen heen gekomen zijn, hoeveel er afgewezen of niet in aanmerking worden is niet bekend, maar het is zeker minder dan de eerder genoemde 60%. Als de crowdfundingscampagne is opgezet met leningen, is er met de investerende crowd meestal een aflossingsverplichting aangegaan van enkele jaren. Het succesvol aflossen van startups die opgezet zijn met crowdfunding, is nog niet bekend. Daarvoor is crowdfunding nog te kort in Nederland actief. Maar dat niet ieder intiatief het haalt, zal geen verrassing zijn. Het succesratio is dus afhankelijk van die drie meetmomenten. Het is niet vreemd om te stellen dat maximaal 2 van de 10 lanceringen het haalt (van een nieuwe dienst of product). Het succesratio van alleen geld ophalen is ruim hoger omdat het hier veelal gaat om gevestigde organisaties welke werkkapitaal nodig hebben voor (extra) investering!  

Testen van propositie en team

De voorbereiding van een crowdfundingscampagne en uitvoering van het campagneplan voor de lancering van een nieuw product of dienst is eigenlijk een proefperiode. Tijdens deze proefperiode test de crowd de propositie én de persoon of het team. Het lijkt aannemelijk dat een propositie die met een goede crowdfundingscampagne financiering verwerft, meer kans op succes heeft dan wanneer een bank financiert. Bij financiering door een bank, wordt de propositie of businesscase niet "live" beproeft.

Gebruik je het Unique Selling Point van crowdfunding?

Als een propositie of businesscase succesvol door een uitgekiende crowdfundingscampagne komt, is de kans op succes in de vervolgperiode groter. Crowdfunding doet een beroep op het innovatief ondernemersvermogen en stopt niet bij de goedkeuring van een papieren businesscase. De juiste kennis en kunde goed inzetten is belangrijk tijdens de crowdfundingsperiode. Dat kan tijd en geld besparen en de kans op succes behoorlijk vergroten. Het is raadzaam om de zwakkere onderdelen van je propositie, start-up of businesscase te testen bij de lancering van je nieuwe product of dienst. Niemand zal je kunnen afrekenen op het feit dat je het doelbedrag van de campagne niet bij elkaar hebt gehaald (de crowd krijgt dan het geld terug). Deze vrijheid heb je niet meer na een succesvolle campagne, je bent dan allerlei verplichtingen aangegaan.

Crowdfunding tips

  • Bepaal of je alleen voor geld gaat tijdens je campagne of meer (ambasadeurs, verbinding doelgroep, e.d.).
  • Laat je niet leiden door de waan van de dag tijdens de campagne, borg dit in het campagneplan.
  • Kies een betrouwbaar crowdfundingplatform, dat bij je project past.
  • Meer onderbouwde tips ... zie blog Crowdfundinglessen

Dus om bij de vraag terug te komen. Wil je sparren, advies, uitgedaagd, of op weg geholpen worden?

Lees dan eens over geleerde lessen in de blogs, volg een live webinar waar je jouw vragen kwijt kunt, of neem vrijblijvend contact op.

 

(1) Stand van zaken op 15 april 2014 verdeeld over 81 Nederlandse platformen.

12200 keer gelezen

 

 
12200 keer gelezen